Piwny Mundial: Którego Budweisera reklamują na stadionach w Brazylii?

fot. Wikipedia
fot. Wikipedia

Podczas meczów Mundialu w Brazylii przy murawach stadionów reklamują się różne marki. Mi jednak najbardziej rzuciła się w oczy reklama z napisanym w charakterystyczny sposób słowem „Budweiser”. Czyżby czeski browar było stać na tak potężną akcję promocyjną? - pomyślałem. Okazało się jednak, że to nie o czeskiego Budweisera tu chodzi.

Na Mundialu reklamowana jest marka piwa należące do amerykańskiej firmy Anheuser-Busch InBev. Chodzi więc o piwo znane w Europie pod nazwą Bud – ale w niektórych krajach sprzedawane jako Budweiser.

O tym dlaczego na świecie istnieją dwa Budweisery pisałem w październiku, przy okazji kolejnej sądowej batalii pomiędzy browarami (CZYTAJ WIĘCEJ):

Pierwszy nowoczesny browar został otwarty w Czeskich Budziejowicach w 1785 roku. W 1876 roku ówcześni właściciele przedsiębiorstwa sprzedali prawa do marki "Budweiser" Amerykanom z firmy Anheuser-Busch. Pod taką nazwą browar z USA zaczął warzyć piwa na rynek własny i światowy.
Tymczasem w 1895 roku w Budziejowicach powstał drugi browar – Budvar. Jego właściciele szybko doszli do wniosku, że znana nazwa powinna należeć tylko do nich. W 1907 roku złożyli więc w amerykańskim sądzie wniosek o zastrzeżenie nazwy "Budweiser" (Budweiser to niemiecka nazwa Budziejowic) dla siebie.
Spór początkowo zakończył się ugodą. Czeska i amerykańska firma postanowiły podzielić się prawami do nazwy w poszczególnych krajach. Granicą był Atlantyk (chociaż nie do końca). W Ameryce Budweiserem miano nazywać produkty amerykańskiego browaru – a w Europie czeskiego (czyli Budvara, bo pierwszy budziejowicki browar wówczas już praktycznie wypadł z gry). Wtedy pojawiła się nazwa Bud – tak amerykańskie piwo miało się nazywać w niektórych krajach "przyznanych" Czechom.

Obecnie producenci dwóch Budweiserów procesują się nadal w poszczególnych krajach – z różnym efektem. Ogólnie przewagę zdobywają Czesi i np. to oni mogą używać nazwy Budweiser na terenie UE.

Tak się jednak składa, że kolejne piłkarskie mistrzostwa świata odbywają się (i będą się nadal odbywać w następnych latach) w krajach, gdzie prawo do marki ma amerykański Budweiser. Dlatego Amerykanie bez skrępowania promują swoją markę. Podpisali kontrakt z FIFA na sponsorowanie mistrzostw do 2022 roku.

Niejako przy okazji jednak amerykański Budweiser wspiera czeskiego – bowiem logo używane przez Amerykanów w reklamach na Mundialu jest identyczne, jak te używane przez Czechów.

, , , , , , , ,

Komentarze

  1. wasyl pisze:

    Nie okłamujmy się ten czeski Budweiser jest kiepski dlatego wypadł z obiegu smakowego , prawdziwy przepis ( pierwszy tradycyjny ) ,który maja teraz amerykanie jest dobry A tajemnica na perlistą piankę ku zwieńczeniu kufla znają ponoć 3 osoby z firmy U góry ma być bielutka ,niżej zaś lekko złocista

Dodaj komentarz

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>